האם סופם של הצגת ה URL'ים בתוצאות החיפוש הגיע?
מאת נתן רנקי | 29.12.2019
בקצרה: ארגז החול היא תופעה המגדירה אתר שנעלם מראש תוצאות החיפוש ומנגד הוא ממוקם במיקום לא ריאלי – לעיתים האתר לא יופיע גם כאשר מקישים את שם האתר במדויק ו/או את הכתובת שלו.
תופעה זו נפוצה בקרב אתרים שעלו לא מכבר לאוויר, במקרים אלו אין זו בהכרח ענישה או סנקציה, שניתנה על ידי גוגל.
המושג "ארגז חול" הוא מושג מעולם הילדים, אשר נלקח בהשאלה לתחום המחשבים ובכל הקשור לקידום אתרים (SEO), זוהי תופעה לא מוסברת שמשפיעה על קידום האתר ותוצאות החיפוש של גוגל.
"ארגז החול" הוא תופעה שהחלה לצוץ בשנת 2004 וקשורה לאתר (בן פחות משנתיים), שהופיע לא מכבר במיקום גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל, אך עד מהרה נעלם מתוצאות החיפוש (לעיתים הוא לא יופיע גם בהקשה ישירה של שם האתר).
אתרים שנרשמו עד שנת 2004, לא יתקלו במושג שנקרא "אפקט ארגז החול" ומאידך אתרים שנרשמו החל משנת 2004, עלולים להיות מושפעים מאפקט ארגז החול.
תופעה זו אינה מושפעת לא מ- פייג ראנק (pagerank), לא מאופן האופטימיזציה באתר, לא מכמות ואיכות המידע באתר ולא ממילות חיפוש באתר, כך שתופעה זו יכולה להתרחש בכל אתר שהוא, מקדמי אתרים רבים סבורים כי זוהי תופעה המתרחשת ישירות מהאלגוריתם של גוגל.
1. תקופת צינון לאתר חדש ובחינה שלו על ידי גוגל לתקופה של מספר חודשים.
2. חסימה של אתרי ספאם ו/או אתרי מטאור שנבנו ומקודמים לשם קידום אתרים אמתיים.
בין כל סימני השאלה באשר להשפעותיו של ארגז החול, ישנו דבר אחד ברור והוא גיל האתר. אם אתם מקדמי אתרים, כדאי שתקדמו אתרים קיימים וזאת על פני אתרים בעלי דומיין חדש (שעלולים להיכנס אל ארגז החול) מאידך, אם אין לכם ברירה ואתם צריכים להקים ו/או לקדם אתר חדש, דאגו כבר בתחילת הבנייה להעלות אליו מספר דפים ואפשרו לגוגל לסרוק אותם.
במקביל התחילו לעבוד על בניית קישורים נכנסים ועל יח"צ האתר, כך תקופת הפיתוח תתווסף לוותק האתר. אם האתר שלכם נמצא בארגז החול, נסו להשיג לו קישור נכנס מאתר / פורטל חזק, כך הסיכוי שהאתר יצא מארגז החול הופך לאפשרי.
בקצרה, כל מה שאתם יכולים לעשות כדי לא להישאר בארגז החול, הוא לקדם את האתר באופן מקצועי, טבעי והגיוני, ולא לבצע שום פעולה מכאנית ולא טבעית.
קחו בחשבון כי גם אם האתר יישאר זמן רב בארגז החול, וכל עוד תבצעו פעולות קידום איכותיות, כשהוא ישתחרר מארגז החול הוא יגיע לתוצאות חיפוש גבוהות.
הזמן הממוצע בו עתיד אתר להישאר בארגז חול הוא בין 3 ועד 9 חודשים – התקופה משתנה ביחס לתחום בו עוסק האתר (תחרותי או לא), ביחס לפעילות הקידום אותה תבצעו וכמובן ביחס לאופי האתר. חשוב לזכור ולהבין כי המונח "ארגז החול" הוא השערה של מקדמי האתרים בלבד ומעולם לא התקבל מגוגל אישור כי ישנו מונח כזה.
כל עוד קידמתם את אתרכם והוא אינו מופיע בתוצאות החיפוש, בהתאם למילות הקידום, בדקו האם הוא נמצא בארגז החול בהתאם לפרמטרים הבאים: בדקו האם גוגל אנדקסו את האתר שלכם, בדקו ביטויים זנב ארוך ובדקו האם אתרכם נמצא במנועי חיפוש אחרים.
היה ואחד מהפרמטרים הבאים העלה תשובה חיובית, אתרכם ככל הנראה נמצא בארגז החול של גוגל (Google Sandbox).